In november 2021 maakte Jana de overstap naar Van Trappen HR. Ondertussen is ze 6 maanden in dienst. Hoog tijd dus om even samen te zitten voor een babbel.
Wat deed je voor Van Trappen HR?
Na een Opleiding Secundair Onderwijs aan Artevelde Hogeschool kwam ik, na een korte opdracht in de verkoop, terecht in een voltijdse opdracht om godsdienst te geven op een school in Zwevegem. Op het einde van het schooljaar had ik echter geen garanties om na de vakantie opnieuw aan de slag te kunnen gaan. Daarom besloot ik om uit te kijken naar een job buiten het onderwijs. Deze job vond ik als kantoorverantwoordelijke van een filiaal van een rijschool in Kortrijk. Daar stond ik in voor een divers takenpakket bestaande uit o.a. het opmaken van de planning, het inschrijven van de cursisten, contact met de rijinstructeurs en controle van allerhande attesten.
Waarom ben je veranderd?
Ondanks dat ik mijn job bij de rijschool graag deed, bleef ik qua voldoening toch wat op mijn honger zitten. Mijn zus, die de payroll doet bij een bedrijf in Waregem, vertelde toen vaak over haar job en dat klonk als muziek in de oren. Verder kwam ik op het hoofdkantoor van mijn toenmalige job ook regelmatig in contact met de collega’s van payroll. Ook op die manier werd mijn interesse voor een job in HR gewekt. Uiteindelijk heb ik na lang nadenken besloten om het hoofdstuk bij de rijschool af te sluiten en voluit te gaan voor een job in HR. Via een vriendin, kwam ik in contact met Van Trappen en na een korte sollicitatieperiode mocht ik starten.
Hoe zijn de eerste maanden verlopen?
In november vorig jaar ben ik gestart bij Van Trappen HR. De eerste maand stond in het teken van opleiding on the job. Zo werd ik onder de vleugels van Jo ingeleid in de wereld van payroll. Al vrij snel mocht ik bijvoorbeeld de prestaties controleren van één van onze grotere klanten. Eerder dan verwacht kwam er echter een opdracht binnen om de payroll afdeling van House of Talents te gaan ondersteunen. Na kort overleg met Jo, besloot ik om de sprong te wagen en zo kwam ik terecht in mijn eerste opdracht als consultant.
Oorspronkelijk ging het over een deeltijdse opdracht van twee maanden in kader van de overgang van sociaal secretariaat bij de klant. Zo zat ik 3 dagen daar en 2 dagen op kantoor ter ondersteuning van Jo. Ondertussen is mijn opdracht echter verlengd tot het einde van het jaar en ook omgezet in een voltijdse opdracht als volwaardig payroll consultant. Zaken als het in orde brengen van groeps- en hospitalisatie verzekeringen, bruto-netto simulaties, tijdsregistraties en opmaak van contracten behoren allemaal tot mijn huidig takenpakket. De voldoening die ik wat miste in mijn vorige job, haal ik hier wél uit. Daarnaast word ik via maandelijkse opleidingen goed ondersteund.
Eindwoord
Ondanks dat ik gestart ben zonder relevante werkervaring, heb ik op korte termijn grote stappen vooruit gezet. Daar ben ik toch wel erg trots op. Ik besef dat ik nog maar het topje van de HR-ijsberg heb leren kennen maar dit schrikt mij niet af, integendeel! Het is fijn om voldoening te halen uit mijn job en het gevoel te hebben dat je beloond wordt voor je werk. Verder vind ik de appreciatie die ik krijg, zowel van Jo als van de klant, ook heel aangenaam.